torsdag 22 oktober 2015

Socker

Socker
När magen krånglar och för en period behöver vila från socker, gluten och laktos, ja också stress men det är en annan historia, behöver man vara påhittig.
Det är inte helt enkelt att utesluta allt som är jobbigt för magen och ändå få en dräglig vardag. 
Visst kan det låta som ett I-landsproblem att inte kunna äta vad man vill. Buhu stackars mig, men allvarligt det är inte roligt, att sluta med godis och lusläsa varenda innehållsförteckning efter socker i alla kända och okända format för att tillslut ändå måsta rata 90% av varorna i affären.
Sakta men säker börja jag förstå att allting handlar om rena och naturliga produkter. 
Sedan många år tillbaka äter vi väldigt lite halvfabrikat hemma hos mig, så lite duktig tyckte jag nog att jag var, ända till min mage kraschade totalt.
Då började jag titta runt i kyl och skafferi för att få en djupare förståelse av vad jag egentligen stoppade i min mage.
Laktos fri mjölk- för läkaren sa att jag skulle vila magen från laktos- innehåller tydligen en massa andra sockerarter förutom mjölksocker.
Kaviar- här står socker som nr 2 på innehållsförteckningen. 😕
Bearnaisesås- Ja, för det är väl ingen normal människa som orkar vispa ihop en bearnaisesås jämt och ständigt. När jag var lite åt man bea  vid middagsbjudningar (om man hade tur) idag, hemma hos mig går det mer bearnaisesås än ketchup. 😂
Ketchup- det har jag slutat äta för länge sedan, det visste jag sedan tidigare, att det innehåller mycket socker.
Flingor
Frukt
Bröd
Pasta
Lätt produkter
Light produkter- konstgjort socker lurar bara kroppen till att vilja ha mer sötsaker och snart står du där med skägget i brevlådan eller  händerna i kakburken.
Ja ni allt möjligt triggar igång en socker junky.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar