måndag 21 oktober 2013

Mat för ADHD

Mat för ADHD
Jag har alltid varit emot att ta tillskott och värktabletter, av enkla anledningar. 
Har jag någon gång haft ont någonstans försöker jag ta reda på varför och kurera mig med sömn, motion, en nyttig måltid, massor med vatten och en stor kopp kaffe. Att ta tabletter känns lite som att sopa problemet under mattan.
Hur som helst...
Att min äldsta son, för några år sedan fick en ADHD och Autism diagnos är ingen större hemlighet. 
Medecinireingen blev det tal om ganska omgående men jag sa blankt NEJ och var länge emot det. Men tillslut fick jag inse att, för både att han och familjen skulle få en dräglig vardag fick det bli medicin både dagligen för inpulskontrollen och nattetid för sömnen.

Visst, det har hjälpt, det tänker jag absolut inte sticka under stolen med. Vi fick för första gången på flera år sova före 01:00 och vi kunde ha relativt normala måltider där alla i familjen satt vid samma bord och dessutom resa bort utan att alla var på hel spänn och tassa på tå för att undvika utbrott.

Men att veta att sitt lilla barn redan och dessutom helt ofrivilligt är beroende av kemiska substanser är fruktansvärt hjärtkrossande.

Därför bestämde jag mig för att ta tag i det hela med hjälp av det jag alltid har trott på. Att vi faktiskt inte behöver en massa konstgjorda ämnen och tillsatser, om vi inte är allvarligt sjuk förstås.


Att många barn går igång på socker och koffein är ett välkänt faktum för många, men vad händer med våra barns kroppar av allt det andra som finns i vår mat idag?!
Det finns massor med bra hemsidor om detta ni kan läsa om detta på. Dock är de flesta sidor på engelska då både England och USA har kommit längre i utvecklingen kring detta.


  • http://healthyliving.msn.com/diseases/adhd/5-foods-to-feed-your-child-with-adhd%E2%80%94and-5-to-avoid-1

  • http://www.natural-alternative-adhd-treatment.com/vitaminb12.html
Min insats för mitt barn är att så gott det går att utesluta tillsatser och öka hans intag av mineraler och viktiga vitaminer.
Som Omega 3, Magnesium, Zink och B- vitaminer.
B- vitaminer finner vi berikat i mjöl, pasta och vissa flingor (men akta er för sockret). Förutom det finns det i fläskkött, potatis, broccoli,spenat, paranötter, havregryn, solrosfrön och bönor.

Tack och lov är han en fena på att äta både grönsaker och nötter! 
:O)
Visst måste han få godis på lördagar och nåt glas Cocacola vid festliga tillfällen, men han är helt med på att försöka välja bort de värsta dricka sorterna, maten, köpe kakorna och gelegodisarna och kanske välja mer choklad och hemmagjorda såser, bröd och mat.

Det är ingen mirakelkur och en väldigt lång process innan vi kan trappa ner på hans medicin men oavsett om det fungerar eller inte så har vi alla i familjen lärt oss att välja bättre mat.
En stor risk är dessutom att han när han blir äldre, som de flesta tonåringar väljer sämre mat och mycket snabbmat och då söker sig till alkohol och droger för att kunna hantera det som pågår i hans kropp.
Vi finner en förhoppningsvis en bra balans till det också!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar